Όπως γνωρίζετε στην αρχαία Ελλάδα είχαν κατασκευαστεί αυτόματες μηχανές, ικανές να επιτελούν ένα προκαθορισμένο έργο. Ένα παράδειγμα είναι και η αυτόματη θεραπαινίδα (υπηρέτρια) του Φίλωνος. Τα αυτόματα στην αρχαία Ελλάδα αντιπροσώπευαν αυτά που σήμερα ονομάζουμε ρομπότ. Βέβαια κάποιοι θα προτρέξουν και θα ισχυριστούν ότι τα σημερινά ρομπότ έχουν ένα βασικό χαρακτηριστικό, που τα ξεχωρίζει από τα αυτόματα της αρχαίας Ελλάδας. Αυτό δεν είναι άλλο από τον… προγραμματισμό. Δηλαδή εκείνη τη διαδικασία με την οποία είμαστε σε θέση να αλλάζουμε την συμπεριφορά ενός συγκεκριμένου ρομπότ. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγουμε να φτιάχνουμε ένα καινούργιο ρομπότ για να κάνει αυτό που θέλουμε. Αρκεί να προγραμματίσουμε το “παλαιό” μας ρομπότ.
Εύλογα λοιπόν θα φαντάζεστε ότι στην αρχαία Ελλάδα τα πράγματα θα ήταν πολύ δύσκολα, αφού χωρίς την δυνατότητα του προγραμματισμού, ο εκάστοτε κατασκευαστής θα είχε να αντιμετωπίσει μεγάλα προβλήματα. Στην πραγματικότητα συνέβη το αντίθετο και αυτό γιατί η τεχνική του προγραμματισμού ήταν κοινή πρακτική για τα αυτόματα των αρχαίων Ελλήνων μηχανικών. Στην πραγματικότητα ο προγραμματισμός των αυτομάτων (ρομπότ) είναι μια διαδικασία που εφευρέθηκε στην αρχαία Ελλάδα!
Εύλογα λοιπόν θα φαντάζεστε ότι στην αρχαία Ελλάδα τα πράγματα θα ήταν πολύ δύσκολα, αφού χωρίς την δυνατότητα του προγραμματισμού, ο εκάστοτε κατασκευαστής θα είχε να αντιμετωπίσει μεγάλα προβλήματα. Στην πραγματικότητα συνέβη το αντίθετο και αυτό γιατί η τεχνική του προγραμματισμού ήταν κοινή πρακτική για τα αυτόματα των αρχαίων Ελλήνων μηχανικών. Στην πραγματικότητα ο προγραμματισμός των αυτομάτων (ρομπότ) είναι μια διαδικασία που εφευρέθηκε στην αρχαία Ελλάδα!
Το πρόβλημα της κίνησης των ρομπότ αντιμετωπίστηκε στην αρχαία Ελλάδα με την κατασκευή κινούμενων αυτομάτων μικρών ή μεγάλων διαστάσεων. Κλασικό παράδειγμα αποτελεί ο κινητός ναός του Διονύσου που κατασκευάστηκε από τον Ήρωνα. Επρόκειτο για έναν ναό που είχε τη δυνατότητα κίνησης (πέρα από αυτό είχε και κάποια επιπλέον χαρακτηριστικά). Μπορούσε να κινείται εμπρός – πίσω ή να παραμένει ακίνητος.
Το βασικότερο όλων ήταν η δυνατότητα καθορισμού της κίνησης από τον χρήστη. Δηλαδή ήσουν σε θέση να προγραμματίζεις πολύ εύκολα τον τρόπο κίνησης του ναού. Προγραμμάτιζες πότε και για πόσο θα κινούταν μπροστά, πίσω ή θα παρέμενε ακίνητος. Ουσιαστικά πρόκειται για μια μέθοδο τριαδικού προγραμματισμού, η οποία υλοποιούταν με έναν εύκολο και συνάμα πανέξυπνο τρόπο. Τέτοιοι ναοί χρησιμοποιήθηκαν στα αρχαία θέατρα και προκαλούσαν εντυπωσιασμό στους θεατές.
Το βασικότερο όλων ήταν η δυνατότητα καθορισμού της κίνησης από τον χρήστη. Δηλαδή ήσουν σε θέση να προγραμματίζεις πολύ εύκολα τον τρόπο κίνησης του ναού. Προγραμμάτιζες πότε και για πόσο θα κινούταν μπροστά, πίσω ή θα παρέμενε ακίνητος. Ουσιαστικά πρόκειται για μια μέθοδο τριαδικού προγραμματισμού, η οποία υλοποιούταν με έναν εύκολο και συνάμα πανέξυπνο τρόπο. Τέτοιοι ναοί χρησιμοποιήθηκαν στα αρχαία θέατρα και προκαλούσαν εντυπωσιασμό στους θεατές.
Το προγραμματιζόμενο κινητό αυτόματο του Ήρωνα αποτελεί μία εκπληκτική εφεύρεση, που άνοιξε το δρόμο για μια νέα τεχνολογική εποχή. Για πρώτη φορά ο άνθρωπος είχε την δυνατότητα να δίνει εντολές σε μια μηχανή και να καθορίζει εκ των προτέρων τις ενέργειές της σε δεδομένες χρονικές στιγμές. Ο Ήρων χρησιμοποίησε τον προγραμματισμό σε πλήθος κατασκευών του, δημιουργώντας μοναδικά αυτόματα συστήματα. Σχέδια αρκετών από αυτά παρουσιάζονται στο έργο του “Περί αυτοματοποιητικής“. Η αυτοματοποιητική για την αρχαιότητα είναι ότι για τον σύγχρονο κόσμο η ρομποτική. ΠΗΓΗ.
Πηγή: ΕΝΝΕΑ ΕΤΗ ΦΩΤΟΣ