Οι αφορισμοί από ότι έχω καταλάβει διαφέρουν στο περιεχόμενό τους ανάλογα με το «παραστράτημα» – «παράπτωμα» του καταρωμένου, αναλόγως και με τον αρχιεπίσκοπο, μητροπολίτη κτλ. Όλα είναι από σκόρπιες πηγές. Αυτό, «Εν τω ονόματι της αγίας τριάδας έχομεν και κυρίττομεν αυτούς αφορισμένους, κατηραμένους και ασυγχώρητους παρά πατρός, υιού και αγίου πνεύματος και έστωσαν μετά θάνατον άλυτοι και τυμπανιαίοι , αι πέτραι και ο σίδηρος λυθήσονται αυτοί δε ουδαμώς» . για παράδειγμα το βρήκα στο κείμενο -Word- που σου στέλνω: «Αφορισμοί λογοτεχνών στη νεότερη Ελλάδα»Το ίδιο επίσης το βρήκα και στο βιβλίο του Αγγελίδη (σελ.243) που γράφω παρακάτω. . . Ο καταρώμενος βέβαια δεν είναι πάντα ένα φυσικό πρόσωπο, αλλά και κίνημα, ιδέα, πολιτική, γνώση, μάθηση, Επανάσταση κτλ.
Στο άρθρο του Δαυλού «Ο αφορισμός και η εξόντωση των Κολοκοτρωναίων το 1805» που στο στέλνω κι αυτό. Στο τέλος λέει ότι τα πλήρη κείμενα των τριών αφορισμών της επαναστάσεως του 1821 είναι στα τεύχη Μαρτίου2000 και Μαρτίου 2001. . . Δεν ξέρω για το τεύχος του 1999, 2000 αλλά στο Μαρτίου 2201 που το έχω δεν βλέπω κανένα πλήρες κείμενο, το μόνο σχετικό άρθρο είναι για τον Κοραή και τον Ροΐδη. . .(σελ.14811)
Ένα βιβλίο που θα μπορούσε ίσως να ενδιαφέρει είναι το :
ΡΑΣΟΦΟΡΟΙ – ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΙΕΡΑΤΕΙΟΥ
-Αλέκος Αγγελίδης- ( Εκδόσεις Πλάτωνος )
Όπου σχετικά περιεχόμενα είναι στα :
Μέρος Γ’: Η τουρκοφιλία του κλήρου (σελ.111)
– κεφ.2. Γρηγόριος Ε’ (σελ 134)
Αφορισμοί του Γρηγορίου του Ε’ (σελ 138)
Μέρος Ε’ : ΑΦΟΡΙΣΜΟΙ – ΑΝΑΘΕΜΑΤΑ (σελ217)
-κεφ. 1. Οι Εκκλησιαστικοί Αφορισμοί (σελ219)
-κεφ. 2. Ο Αφορισμός και το Λαϊκό Ανάθεμα (σελ.234)
Στις σελίδες 243 & 245-246 θα βρεις τ’ αναθέματα προς τον Βενιζέλο.
1) Δεκέμβριος 1916 από τον μητροπολίτη Αθηνών Θεόκλητο μετά από θρίλερ κατάρων, προς το τέλος είναι το κλασσικό που είπαμε:
«. . . . . . Οι πέτρες και ο σίδηρος λυθήτωσαν και τα ξύλα ομοίως, αυτός δε μηδαμώς. Σχισθείσα η γης καταπίοι αυτόν, πατάξαι αυτόν ο Κύριος τη ψυχή, τη ανεμοφθορία και τη ώχρα. . .»
Αυτό υπάρχει και στο λήμμα αφορισμός στην Νέα παγκόσμια εγκυκλοπαίδεια
(Ο Αγγελίδης σε παραπέμπει σε πολλές άλλες πηγές σχετικά με το θέμα…)
Όσο για το δεύτερο. . . :
2) Αθήναι 22 Ιουλίου 1916 «. . . .προς τους ψηφοφόρους αδελφούς εν χριστώ. . .εμείς οι υπογεγραμμένοι. . . Πάνω στον προδότη Βενιζέλο εμείς ρίχνουμε αφορισμό, προσευχόμενοι επιπλέον, όπως οι παρακάτω συμφορές πέσουν επάνω του:
Οι Λύπες του Ιώβ, η Μοίρα του Ιωνά.
Η Λέπρα του Ιεχωβά, το Σκότος των Νεκρών.
Η Αγωνία των Αποθνησκόντων.
Οι Καταιγίδες της Κολάσεως.
Η Κατάρα του Θεού και των Ανθρώπων.
Το ίδιο ανάθεμα ρίχνουμε και πάνω σε όλους εκείνους, οι οποίοι θα ψηφίσουν για τον προδότη Βενιζέλο στις προσεχείς εκλογές. Επιπλέον εμείς θα προσευχηθούμε, όπως τα χέρια αυτών των ψηφοφόρων ξεραθούν και όπως όλοι τους κωφαθούν τελείως.»
Αμήν
Υπογραφές
Αμβρόσιος Μητροπολίτης – Νικηφόρος Αρχιεπίσκοπος
Όσο για τα κείμενα των τριών αφορισμών της επαναστάσεως του 1821 -Υψηλάντη & Ρήγα. . . θα τα βρεις όλα στο Μέρος Γ’ Κεφάλαιο 2.
Πηγή: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΜΕΡΑ