Δικαιώθηκε χθες ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς. Μετά την τηλεφωνική επικοινωνία που είχε το πρωί με τον πρόεδρο του Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρη Παντερμαλή, αποφασίστηκε ότι το 13λεπτο ντοκιμαντέρ-ανιμέισον για την αρχιτεκτονική και την ιστορία του Παρθενώνα θα αρχίσει να προβάλλεται κανονικά, συμπεριλαμβανομένων και των «ψαλιδισμένων» επίμαχων σκηνών (διάρκειας 100 δευτερολέπτων), στο οποίο απεικονίζονται ρασοφόροι της Πρωτοχριστιανικής περιόδου να καταστρέφουν τα ανάγλυφα του Φειδία.
«Ανθρώπους της εποχής» βάφτισε -και καθάρισε- ο Δημήτρης Παντερμαλής τους ρασοφόρους που βανδαλίζουν τον Παρθενώνα στο βίντεο του Κώστα Γαβρά Εντύπωση, ωστόσο, προκαλεί ο ελιγμός στη διατύπωση που επέλεξε ο Δημήτρης Παντερμαλής για να ανακοινώσει επισήμως, μετά την επικοινωνία του με τον Κώστα Γαβρά, την αποκατάσταση της ακεραιότητας του βίντεο και κατ’ επέκταση της προσωπικότητας του ίδιου του σκηνοθέτη.
Η δήλωσή του, η οποία κυμαίνεται μεταξύ άκρως διπλωματικού ελιγμού, ώστε να δικαιολογηθεί και η προτέρα απόφαση του Μουσείου για το «ψαλίδισμα», και χαρακτηριστικής έλλειψης λεπτότητας απέναντι στον διεθνώς αναγνωρισμένο σκηνοθέτη, έχει ως εξής:
«Οπως είχα δημοσίως δεσμευτεί, συνομίλησα σήμερα επί μακρόν με τον σκηνοθέτη κ. Γαβρά για το ενημερωτικό φιλμ της ιστορίας του Παρθενώνα που προβάλλεται στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Μετά από εκτενή διάλογο και ανάλυση που έγινε γύρω από τις ιστορικές αναφορές και την καλλιτεχνική παρουσίασή τους, ο κ. Γαβράς διευκρίνισε απολύτως ότι στην επίμαχη σκηνή του φιλμ δεν απεικόνιζε, ούτε υπονοούσε ότι οι καταστροφές έγιναν από ιερείς, αλλά από ανθρώπους της εποχής. Κατόπιν αυτής της αυτονόητης διευκρίνισης του κ. Γαβρά, την οποία ως ιστορική αποτύπωση αποδέχεται το Μουσείο, το ενημερωτικό φιλμ θα συνεχίσει να προβάλλεται κανονικά».
Μέσα από τη δήλωση Παντερμαλή φαίνεται σαν ο σκηνοθέτης που τόλμησε να τα βάλει με καθεστώτα, κυβερνήσεις και, βέβαια, με το Βατικανό (στο «Αμήν» το 2002) να δικαιώθηκε αφού κλήθηκε σε απολογία από τους υπευθύνους του Μουσείου, διαβεβαίωσε για τις αγαθές του προθέσεις και είδε τη διαβεβαίωσή του να γίνεται αποδεκτή.
Το φιλμάκι προβαλλόταν, ας θυμίσουμε, στην αίθουσα του Παρθενώνα με στόχο την ενημέρωση. Μετά από πιέσεις εκκλησιαστικών κύκλων που, αμφισβητώντας την ιστορική τεκμηρίωση, θεώρησαν ότι το στιγμιότυπο με τους βανδαλισμούς των ρασοφόρων θίγει τους χριστιανούς, ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς και ο πρόεδρος του Μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής έλαβαν από κοινού την απόφαση να «ψαλιδιστεί» το επίμαχο στιγμιότυπο. Ματαίως ο Κώστας Γαβράς επικαλούνταν σε δηλώσεις του στα ΜΜΕ την ιστορία και τις περιπέτειες του Παρθενώνα και υπενθύμιζε ότι το φιλμ του απεικονίζει σε κινούμενα σχέδια κάποιες απροσδιόριστες μορφές του 4ου και 5ου αιώνα.
Φυσικά υπήρξε διεθνής κατακραυγή εναντίον της λογοκρισίας όταν εγχώρια και ξένα ΜΜΕ μετέδωσαν την είδηση. Κι όχι μόνον αυτό. Χθες, προτού δημοσιοποιηθεί το αποτέλεσμα της συνάντησης Παντερμαλή-Γαβρά, έγινε γνωστό ότι το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι έκανε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά του Μουσείου της Ακρόπολης. Επικαλούνταν το συνταγματικό δικαίωμα των επισκεπτών του Μουσείου στην ανεμπόδιστη πρόσβαση στο βίντεο του Κώστα Γαβρά.