Από μακριά εντυπωσιάζει με το μέγεθος και το σχήμα του, τις καμπύλες επιφάνειες και τους επιβλητικούς αναλημματικούς τοίχους. Από κοντά όμως η εικόνα είναι απελπιστική. Το Αρχαίο Θέατρο της Δωδώνης αυτοκαταστρέφεται, καθώς η τοπική ασβεστολιθική πέτρα με την οποία κατασκευάστηκε τρίβεται και διαλύεται. Προβλήματα όμως συναντά και ο δύσκολος αγώνας που έχουν ξεκινήσει οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού για την αναστροφή αυτής της κατάστασης. Η πρώτη κερκίδα του θεάτρου στην οποία έγιναν πιλοτικά οι δραστικές επεμβάσεις στερέωσης και αποκατάστασης του μνημείου ολοκληρώθηκε, αλλά οι παρατηρήσεις είναι πολλές όσον αφορά τη συνέχιση του έργου. Ο λόγος; Αισθητικός.
Ψεύτικος- όπως και είναι άλλωστε- φαντάζει ο τεχνητός λίθος που χρησιμοποιήθηκε για την αποκατάσταση των κατεστραμμένων εδωλίων αυτής της κερκίδας. Τόσο ώστε στην προχθεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) να ζητηθούν ορισμένες αισθητικές επεμβάσεις. Η λάξευση αυτού του τεχνητού λίθου είναι το κυριότερο, ενώ ζητούμενο είναι και η καλύτερη χρωματική προσαρμογή στο αυθεντικό υλικό. Το αποτέλεσμα όμως θα κριθεί εκ νέου στο ΚΑΣ ώστε να υπάρχει βεβαιότητα για το εγχείρημα. Τότε μόνο το έργο θα προχωρήσει και στις υπόλοιπες κερκίδες, που συνολικά είναι εννέα! Με την ελπίδα πάντα ότι η πατίνα του χρόνου θα λειτουργήσει κι αυτή υπέρ του μνημείου.
«Σε τέτοια έργα δεν βιαζόμαστε, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη όλες τις παραμέτρους» ανέφερε χαρακτηριστικά η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ κυρία Λίνα Μενδώνη, η οποία μάλιστα είχε επισκεφθεί τον περασμένο Απρίλιο τη Δωδώνη ως επικεφαλής κλιμακίου του ΚΑΣ. «Το μνημείο είναι σε τραγική κατάσταση. Τα εδώλιά του είναι ρηγματωμένα και παρατοποθετημένα, το ίδιο και οι λίθοι επάνω στους οποίους εδράζονται » λέει εξάλλου ο έφορος Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων κ. Κ. Ζάχος, ο οποίος επισημαίνει ότι κατά την προηγούμενη αναστήλωση δεν είχε γίνει εξυγίανση αυτής της έδρασης, ούτε καν υπήρχε αρχείο των επεμβάσεων εκείνων. Ετσι τώρα αντιμετωπίζονται όλα από την αρχή.
«Το καλό είναι ότι ο φυσικός βράχος βρίσκεται πολύ ψηλά, έτσι δεν μεσολαβούν επιχώσεις» προσθέτει ο κ. Ζάχος. «Οι αρχαίοι όταν έφτιαχναν το κοίλο ξήλωναν αυτόν τον ηπειρωτικό ασβεστόλιθο που εξορύσσεται κατά στρώσεις και τον ξαναχρησιμοποιούσαν στην κατασκευή του θεάτρου.Εχουμε βρει μάλιστα σε κάποια σημεία και τα σημάδια από τα εργαλεία τους».
Οπως ανακοινώθηκε, πάντως, το έργο εντάσσεται στο ΕΣΠΑ με 3 εκατ. ευρώ αρχικώς, ποσόν το οποίο θα αυξηθεί στο μέλλον ανάλογα με τις απαιτήσεις.