Λίγες ώρες μετά την «άγια και πάνσεπτη» τελετή, όπως την αποκαλούν τα ρωμαίικα Μ.Μ.Ε., βγήκαν τα μαχαίρια. Έτσι, σε κατά μέτωπο επίθεση και αμφισβήτηση τού πρωταγωνιστικού ρόλου τού ορθόδοξου Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ.κ.κ. Βαρθολομαίου στην επαναλειτουργία τής μονής τής Παναγίας Σουμελά προέβη η ρωσική ορθόδοξη Εκκλησία, μετά την τέλεση τής πρώτης μετά από ογδόντα οχτώ χρόνια επαναλειτουργίας τού μοναστηριού των Ρωμιο-μυρίων. (Βλ. Η κάθοδος των Ρωμιομυρίων). Το μαγαζί άνοιξε και οι ιδιοκτήτες που το διεκδικούν είναι πολλοί. Καμάρια μου… Αρχικά Ρωμιοί, Τούρκοι, Ρώσοι, Ουκρανοί, Γεωργιανοί, Καζαχστανοί, Λευκορώσοι, Αρμένιοι, Αμπχαζοί, ορθόδοξοι και μη, αναμένεται να διεκδικήσουν τον πακτωλό χρημάτων, την εξουσία και τον καισαροπαπισμό, που ξεχειλίζει ήδη απ΄ το νέο «γωνιακό μαγαζί» τής Ορθοδοξίας. Η ρωσική δυσαρέσκεια εκφράστηκε ήδη με διαμαρτυρία μέσω του Ελληνο-Ρωμιο-Ρώσου βουλευτή τής κρατικής Δούμας τής Ρωσικής Ομοσπονδίας κ. Ιβάν Σαββίδη. Τα χριστιανικά παρασκηνιακά μαχαιρώματα κάτω απ΄ τα ράσα έχουν αρχίσει εδώ και δύο περίπου μήνες, μόλις ανακοινώθηκε το γεγονός.
Μετά το ίδιο το μοναστήρι, που αναμένεται να πλουτίσει, οι Τούρκοι είναι σίγουρα οι πιό ευνοημένοι παίκτες, αφού η εισσροή συναλλάγματος μέσω τού θρησκευτικού τουρισμού και των προσκυνημάτων που ξεκίνησε θα αποδειχθεί χρυσοφόρα επένδυση γι΄ αυτούς. Άλλωστε, αποτελεί και την πιό σίγουρη, αφού ο κάθε πιστός γίνεται φανατικός αιμοδότης, ακόμα κι αν νοσεί από αναιμία…
Η Τουρκία ενδιαφέρεται και για έναν επιπλέον λόγο. Μετά τη ρωσική προσέγγιση τής κυβέρνησης Ερντογάν και τις μεγάλες συμφωνίες που επιτεύχθηκαν μεταξύ Τούρκων και Ρώσων, στην Τουρκία έχουν μεταναστεύσει και εργάζονται δεκάδες χιλιάδες Ρώσοι, τους οποίους η ρωσική Εκκλησία οργανώνει ήδη σε ενορίες. Με δεδομένο, ότι ελάχιστοι ορθόδοξοι έχουν απομείνει σε αυτή τη χώρα, οι Ρώσοι είναι εκείνοι, που θα κάνουν χρήση για τις λατρευτικές τους ανάγκες όσων εκκλησιών ανοίξουν, ακόμα και τής ίδιας τής Παναγίας Σουμελά. Πελάτες μου…
Στα παράλια τής Μαύρης Θάλασσας υπάρχουν πολλές χιλιάδες κρυφοί χριστιανοί, που προσεύχονταν τα τελευταία χρόνια, παρακολουθώντας στα όνειρά τους τη μεταφορά τής εικόνας τής Παναγίας στο όρος Μελάς, στην Παναγία Σουμελά. Λίγα χρόνια μετά αυτό συνέβη και στην πραγματικότητα. Από τα όνειρα στην τηλεόραση. Θρησκεία και τηλεόραση, δύο κόσμοι αποκλειστικά ονειρικοί. Ονειρέψου και συ πιστέ, για να γίνουν τα όνειρά σου πραγμα- τικότητα. |
Στην Αγκυρα καταφθάνουν από προχθές επιστολές διαμαρτυρίας, τόσο τού πρωθυπουργού Βλαντιμίρ Πούτιν, όσο και τού υπουργού εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, προς τον Ταγίπ Ερντογάν, με τις οποίες ζητούν να ικανοποιήσει ο τελευταίος το αίτημα τής ρωσικής Εκκλησίας και να μην αφήσουν τον κ.κ.κ.κ. Βαρθολομαίο (ιερέα τής Δύσης), να πρωτοστατήσει στις επόμενες αφαιμάξεις των πιστών… Αυτό, διότι, όπως ισχυρίζεται η ρωσική πλευρά, ο άνθρωπός τους, Ιβάν Σαββίδης, πρωτοστάτησε στα προσκυνήματα που προηγήθηκαν τού φετινού δεκαπενταύγουστου στη Σουμελά και επισημαίνουν, ότι εκείνος μετέφερε για πρώτη φορά το 2008 την ιστορική εικόνα στο μοναστήρι συνοδευόμενος από Ρώσους ιερείς. Η πίτα είναι μεγάλη ορθόδοξα αδέλφια…
Υπάρχει βέβαια ο αντίλογος: Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ.κ.κ. Βαρθολομαίος επιτυγχάνει το άνοιγμα τής μονής για τον ίδιο και την Ορθοδοξία ακολουθώντας μια σωστή πολιτική και εκμεταλλευόμενος την επιδίωξη τής Τουρκίας να εμφανίσει προς τη Δύση (σε συνεργασία με την τουρκική κυβέρνηση) την εικόνα ενός σύγχρονου κράτους, ανεκτικού, μεταξύ άλλων, και στη θρησκευτική διαφορετικότητα. Δηλαδή μ΄ ένα σμπάρο δυο τρυγόνια και χρηματικές απολαβές των εμπλεκομένων εκκλησιών μέσω θρησκείας και εξωτερική πολιτική πάλι μέσω θρησκείας.
Δεν είναι εξ άλλου μυστικό, ότι η Μόσχα διεκδικεί να γίνει το κέντρο τής παγκόσμιας Ορθοδοξίας αυτοαποκαλούμενη ως η Τρίτη Ρώμη (ορθόδοξα τόξα, ρομφαίες, λόγχες και άλλα τέτοια), προσδοκώντας και μέσα από τη συσπείρωση τού ορθοδόξου χριστιανικού ποιμνίου την παγκόσμια αύξηση τής πολιτικής και οικονομικής της ισχύος. Παναγία μου, Σουμελά μου…
Το παιχνίδι τής επιρροής όλων των παικτών στην σκακιέρα τής ευρύτερης περιοχής τής Μαύρης Θάλασσας παραμένει ανοιχτό και η θρησκεία αγκαλιά με την πολιτική (καισαροπαπισμός) είναι πάλι πρώτη και παρούσα.
Ας τελειώσουμε την περιήγηση στα μαντριά τής Ορθοδοξίας με τις δηλώσεις τού Ρώσου επισκόπου τού Ποντόλσκ, Τύχωνα, που τονίζει, ότι με το άνοιγμα τής Σουμελά «χαίρεται η καρδιά κάθε χριστιανού, ανεξάρτητα εάν είναι Ελληνας, Ρώσος, Γεωργιανός, Αμπχάζιος ή Οσετός». Κι εμεις να συμπληρώσουμε: Πολύ περισσότερο όμως, χαίρεται η τσέπη των ιερέων τους…
Ήμαρτον Σουμελά μου, ήμαρτον…
Κωνσταντίνος Παραβάτης